Direktlänk till inlägg 14 januari 2011

Gud bor inte i Nehbandan

Av Milfy - 14 januari 2011 23:40


När jag var barn och levde i Iran, så började jag fantisera för mig själv att om gud hade ett telefonnummer, så skulle det antaglign vara 244 34. Fem siffror för dagens böner, och nummret för hur många ggr ritualen bör upprepas vid varje böntillfälle. Alltså skulle det bli 244 34.. Jag skojade med min bror Ali och mina kusiner om att om det var telefonnummret till gud, och någon tyckte att vi skulle prova att ringa. Jag minns att Hesam, min yngsta kusin verkade tro att det faktist kunde vara sant. Ingen av oss ifrågasatte att riktnummret skulle vara något annat än Irans. Plötsligt kom jag på ännu en omständighet, telefonnummret hade bara 5 siffror. Den ända stad som vi kände till som endast hade 5-siffriga telefonnummer var Nehbandan. Där vi själva bodde. Alla andra städer hade långa telefonnummer, men Nehbandan hade bara 5 siffror och alla telefonnummer började dessutom på 2. Det här tyckte vi var jätteroligt och vi skojade om att Gud bodde i Nehbandan. Vid den här tidpunkten brukade vi busringa mycket när vi var ensamma hemma. Jag antar att vi var ensamma även vid detta tillfälle, för vi provade att ringa till gud. Men tråkigt nog verkade nummret inte leda någonstans. Gud bodde väl trots allt inte i Nehbandan.


En av mina tjejkusiner, Talye, hon berättade en gång för mig hur hon föreställde sig att gud såg ut. Han var en stor gubbe med en tjock mage, med kostym och fluga och på huvudet har han en svart hög hatt. Jag visste precis vilken gubbe hon talade om. Jag hade sett honom också. Vi har nog alla sett honom, men var? Nu vet jag att han är arketypen av en kapitalist. Men jag tvivlar på att det är gud som ser ut så. Det är snarare djävulen i förklädnad..



   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Milfy - 15 januari 2011 02:15

Bara en video på youtube som jag tycker är väldigt beskrivande :     (tyvärr är kvaliten dålig, men med låg volym på så är ljudet bättre iallfall) ...

Av Milfy - 4 januari 2011 11:22

Har haft metadon i några veckor nu. Det värsta jag kunde göra var att börja med subutex när jag väl kom in i underhållsbehandlingen.. Jag hade behövt metadon right away. Men det visste jag inte då. Mycket tid gick åt spillo på det misslyckade be...

Av Milfy - 18 november 2010 01:02

...tillbaka till vardagen. Jag har fungerat som min egen sochandläggare denna vecka. Började med att gå upp till Narkotikaenheten på soc och be om att få lämna urinprov där tills vidare. Föreslagit ändringar i "behandligsplanen" i och med att jag ...

Av Milfy - 16 november 2010 23:43


Jag skrev ut mig i söndags från Hemmet. Jag hade velat göra det för länge sedan, men har varit som handlingsförlamad i flera månader. Men hur som haver vaknade jag till liv i söndags, och bestämmde mig. Jag hade varit så rädd inför att skrivas u...

Av Milfy - 15 november 2010 11:52


Vaknen upp, I druckne, och gråten; ja, jämren eder, alla I som dricken vin, över att druvsaften är ryckt undan eder mun.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards